Tradycjonaliści ze smartfonem

Świat mobile wydaje się faktem, ale czy korzystamy z zalet tej technologii w sposób wystarczająco efektywny? W pierwszej fazie popularyzacji smartfonów, Polacy w dużej mierze dopiero odkrywali możliwości korzystania z rozmaitych aplikacji. Czy w przypadku dokonywania zakupów w różnych formatach sklepów potrafią docenić dobrodziejstwa cyfryzacji? Wszak dziś połowa ruchu internetowego już przypada na rozwiązania mobilne.

jacek-kotarbinski-blog-o-marketingu-rynkologia-innowacja-marka-brand-marketing-mix

Okazuje się, że smartfon w ręce nie jest szczególnie użytecznym narzędziem wspierającym zakupy. Jedynie 2% klientów korzysta z list zakupowych w ramach aplikacji, co wydaje się przecież naturalnym elementem zastępującym popularne karteczki. O ile 14% zna aplikacje nawigujące, o tyle jedynie 3% z nich korzysta.

Nadal największym zainteresowaniem cieszą się tradycyjne gazetki drukowane, które zna ponad połowa badanych klientów, a prawie połowa wykorzystuje je do porównywania ofert.

Tutaj wydaje się tkwić potencjał aplikacji dla shoppera czyli digitalizacja gazetek wraz z możliwościami porównywania i analizowania ofert sklepu. Zobacz więcej w wynikach badania Zachowania zakupowe konsumentów w sklepach

Zakupy spożywcze wydają się najmniej podlegać wpływowi cyfryzacji shoppera.

W branży fashion nadal główny kierunek poszukiwań cenowych okazji i inspiracji zakupowej to klasyczne strony www, a nie mobile. Korzystanie z aplikacji w tej kategorii sklepów deklaruje mniej niż 20% klientów. W sieciach DIY i home cenne jest wyszukiwanie konkretnych produktów, ponieważ proces decyzyjny jest bardziej rozwinięty, customer journey wykorzystuje więcej punktów styku niż sieci spożywcze czy fashion. Tutaj częściej przeglądane są informacje zakupowe, porównywane są ceny z innych sklepów, ma miejsce dyskusja rodzinna na temat tego czego brakuje czy co należy zakupić. Klienci sklepów fashion czy spożywczych o wiele mniej przygotowują się do zakupów, często w internecie szukając głównie inspiracji czy okazji.  

Wydaje się, że kluczowym ograniczeniem przed szerszym korzystaniem z aplikacji jest obawa przed wykorzystywaniem danych osobowych.

Deklaruje takie obawy 22% badanych, a 22% nie chce zakładać konta w aplikacji. Aż 37% nie lubi korzystać z aplikacji na smartphonie, a 21% nie widzi szczególnych korzyści w używaniu aplikacji wspomagających zakupy. Klienci instalują aplikację często pod wpływem perswazji zakupowej – tak jak to dzieje się w sieci Rossmann (do pobrania aplikacji zachęca obsługa kasowa, informując o dodatkowych rabatach i korzyściach). 

Klienci deklarują, że chętniej skorzystają z aplikacji jeśli pojawią się konkretne zachęty oraz korzyści, które w pełni wykorzystają możliwości świata cyfrowego.

Okazuje się, że nadal w niewielkim stopniu wykorzystywany jest potencjał gamifikacyjny: checkin w sklepie, oznaczanie się, integracja z mediami społecznościowymi, promocja zakupów za pośrednictwem klientów. Tym samym wymaga to myślenia w kategoriach projektów marketingowych 360 stopni i digitalizacji obsługi klienta w różnych punktach styku, a nie jedynie katalogu produktów zawartego w smartfonie. Podstawowe oczekiwania klientów wobec aplikacji związane są z wyszukiwaniem produktu, jego lokalizacją, opisem i porównaniami z innymi. Okazuje się, że jedną z najczęstszych czynności w ramach zakupów jest wykorzystywanie aplikacji do sprawdzania opisów produktów czy w sklepach DIY – możliwość konsultacji z obsługą sklepu.

Dla shoppera nadal kluczowy jest komfort zakupów wyrażany w szybkości obsługi.

W czasie oczekiwania do kasy i tradycyjnie – aspekty cenowe. Polepszenie zaangażowania klientów w korzystanie z aplikacji zdecydowanie wymaga pogłębienia analizowania user experience w zakresie oczekiwań i charakteru korzystania ze smartfonów w różnych formatach sklepów i sytuacjach zakupowych.

Użytkownik smartfona korzysta z aplikacji użytecznych albo takich, które go potrafią zaangażować w dłuższym czasie.

Aplikacje użyteczne mają często wymiar elektronicznych katalogów czy porównywarek cenowych, koncentrując się głównie na dostarczaniu uporządkowanej informacji. Z przypadku rozwiązań angażujących potencjał jest w zasadzie nieograniczony, ponieważ można wykorzystywać możliwości gamifikacji i geolokalizacji w ramach programów punktowych czy aktywnych promocji lub wyprzedaży. Media społecznościowe umożliwiają oznaczanie swojej lokalizacji w sklepie, wykorzystywanie potencjału własnej społeczności, oznaczanie się czy promowanie zakupów za pośrednictwem innych klientów. Szerokie możliwości stwarza dziś crowd shopping. Dzięki niemu można obniżać ceny zakupów przyłączając się to specjalnych, krótkoterminowych ofert, budowanych z wykorzystaniem efektu skali zainteresowanych osób i zniżkach uzależnionych od liczby kupujących. Klient tworzy swoistą  indywidualną ofertę zakupu grupowego i dzieli się nią ze znajomymi czy przyjaciółmi.

Rozwiązania augmented reality umożliwiają łączenie świata wirtualnego i realnego. Nakładanie kolorowych elementów, obrazów czy animowanych obiektów doskonale są wykorzystywane w ramach wirtualnych przymierzalni. Rzeczywistość rozszerzona pozwala na integrację produktów z dowolną przestrzenią. W taki sposób zobaczymy zastosowanie różnorodnych kosmetyków na własnej skórze, farby do włosów, biżuterii, ale i projektu przestrzeni w domu czy biurze. Coraz większego znaczenia nabiera customizacja czyli pełna indywidualizacja naszych oczekiwań. Dziś klient może dokładnie skomponować produkt w taki sposób, w jaki go sobie wyobrazi, biorąc pod uwagę wielkość, kształt, kolor stosowanych materiałów, parametry techniczne i wykorzystywać do tego kreatory w formie aplikacji mobilnych.

Handel tradycyjny nie umrze, ale będzie się zmieniał i dopasowywał do nowych zachowań konsumenckich.

A klienci w coraz większej mierze będą wykorzystywać rozwiązania mobilne, ponieważ smartfon stał się nieodłącznym atrybutem współczesności. Dla każdego smartshoppera nadal kluczowy i niezwykle istotny jest komfort zakupów wyrażany w jakości i szybkości obsługi oraz tradycyjnie, aspekty cenowe. Poprawa zaangażowania klientów w korzystanie z aplikacji zdecydowanie wymaga pogłębienia analizowania i zrozumienia user experience w zakresie używania smartfonów w różnych formatach sklepów i sytuacjach zakupowych.

Źródło: Zachowania zakupowe konsumentów w sklepach, raport z badań Philips Lighting Holding, 2018.  

#badania #marketing #innowacje #retail #shoppermarketing 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s