6 konferencji marketingowych 2018, na które warto się wybrać

Młodzi i doświadczeni adepci marketingu często zadają mi dwa pytania: jakie książki warto przeczytać i na jakie wydarzenia marketingowe się wybrać w Polsce. O ile na to pierwsze pytanie staram się odpowiadać w #bookarnia, o tyle wydarzeniom marketingowym nie poświęcałem jakoś należytej uwagi. Warto to chyba nadrobić.

Kilka słów wprowadzenia

Rynek wydarzeń, definiowany jako wszelkiej maści konferencje, seminaria, szkolenia czy warsztaty znacznie się zmienił w ciągu ostatnich 10 lat. Na rynek szkoleń silny wpływ miały fundusze europejskie, niestety nie zawsze pozytywny. Ilość nie zamieniła się w jakość, a z edukacją menedżerską jest jak z uprawą wina: im mniejsze zbiory, tym lepszy trunek.

Rynek konferencyjny z kolei rozkwitł niczym peonia i komórki marketingu czy sprzedaży zalewane są wręcz wszelkiej maści ofertami wydarzeń. Można tutaj zauważyć znaczny postęp. O ile kiedyś dominowały dwudniowe konferencje, dziś jest to nierzadko jeden dzień plus dzień warsztatowy. Pojawiły się oferty „kombo” czyli kilka konferencji organizowanych tego samego dnia, przez tego samego organizatora, w tym samym miejscu. Rozwinął się rynek konferencji typu „masówka” gdzie organizator planuje minimum 300-400 osób, kusi niską ceną, a gdy nie ma sprzedaży, rozdaje wejściówki za półdarmo.

Jest też mnóstwo konferencji organizowanych przez same firmy, które są nastawione głównie na pozyskiwanie leadów, budowanie relacji itp. W komórkach marketingu, gdzie trzeba podejmować jakieś decyzje dotyczące udziału w takich wydarzeniach trwa nieustanna walka – jakie wydarzenie wybrać i jak uzasadnić szefowi koszty udziału? Podstawowe pytanie brzmi: w ilu rocznie takich wydarzeniach marketer powinien brać udział?

W ilu konferencjach brać udział?

Moja podpowiedź brzmi: minimum w czterech. Dlaczego? Sezon konferencyjny dzieli się na dwie części: od Nowego Roku do wakacji i po wakacjach do Nowego Roku. Warto w każdym półroczu wybrać sobie dwa wydarzenia, według następującego klucza:

  • wydarzenie „narzędziowe” – konferencje, na której prelegenci mówią o narzędziach marketingowych, swoistych technikaliach czyli #martech,
  • wydarzenie, na których znajdziesz ciekawe, inspirujące case studies czyli studia przypadków,
  • wydarzenie inspirujące, z ciekawymi trendami, innowacjami, koncepcjami, osobowościami,
  • wydarzenie integrujące dla Twojej branży, sektora, prezentujące narzędzia i doświadczenia z rodzaju działalności firmy w jakiej pracujesz.

Na jakie konferencje marketingowe warto się wybrać w 2018 roku? (kolejność dowolna)

Mail My Day 20-21 marca, Warszawa

Dobra impreza, którego sercem i duszą jest Paweł Sala, CEO Freshmail. Mail My Day to kopalnia dobrych praktyk w zakresie e-mail marketingu, e-commerce, marketing automation oraz komunikacji realizowanej drogą elektroniczną.

Marketing Progress, październik, Wrocław

Wydarzenie zainicjowane przez Andrzeja Gruszkę, rozwinęło się chyba w najważniejszą konferencję dla marketerów w południowej Polsce. Wysoki poziom merytoryczny. Zawsze konferencję otwierają wyniki badań związanych z wiodącą tematyką, a ułożony merytorycznie program koncentruje się na konkretnej dawce wiedzy. Tutaj nie ma bajdurzenia czy opowiadania bajek z mchu i paproci.

Morfologia sprzedaży, listopad, Gdańsk

To teoretycznie wydarzenie dla sprzedawców, ale marketerzy powinni się na nim pojawiać. Jacek Czarnowski, sprawca zamieszania z Sandler razem z Agnieszką Szczerbą rozwijają tę imprezę w doskonały merytorycznie sposób.

Forum Marketingu Zintegrowanego, październik, Warszawa

Flagowa impreza Polskiego Stowarzyszenia Marketingu. Doskonała kopalnia konkretnych studiów przypadku, ponieważ występują marketerzy wraz z agencjami i partnerami projektów. Sporo dyskusji merytorycznej o mechanizmach działań marketingowych oraz mnóstwo marketerów na sali, z głową na karku.

Kongres Profesjonalistów PR, 19-20 kwietnia, Rzeszów

Ta konferencja jest już legendą dla ludzi zajmujących się public relations. Darek Tworzydło cudem ściąga do Rzeszowa raz do roku najlepszych w Polsce ludzi od PR, rzeczników prasowych, speców od komunikacji marketingowej, kadrę naukową, dziennikarzy czy prawdziwych ekspertów.

Kongres Badaczy Rynku i Opinii, październik, Warszawa

Wyjątkowe, bardzo renomowane i solidnie przygotowane wydarzenie ściągające badaczy i marketerów specjalizujących się w badaniach rynku i badaniach marketingowych. Wysoka jakość wystąpień podpartych solidnymi wynikami z realizowanych projektów.

Mam nadzieję, że ta ściągawka pozwoli Ci wybrać odpowiednią konferencję w 2018 roku.

Trzy zasady, które warto zapamiętać.

  • atrakcyjność wystąpienia i wyglądu prelegenta nie zawsze koreluje z wiarygodnością treści i danych jakie padają ze sceny, nie dawaj się zwieść czułym słówkom. Oczekuj twardych dowodów potwierdzających jakąś tezę lub informację, że jest to opinia (ocena) prelegenta. Każdy bowiem ma do niej prawo. Staraj się oddzielać fakty, liczby, dowody od opinii.
  • przedstawiciele firm nie mają najczęściej możliwości mówienia o twardych efektach jakie wywołały ich działania marketingowe. To naturalne. Niemniej mogą mówić o pewnych wskaźnikach czy dynamice bez pokazywania konkretnych liczb (np. sprzedaż wzrosła o 25% w ciągu roku, ale nie powiem w jakich wartościach.)
  • jedną z ulubionych fraz prelegentów powtarzanych niczym mantra jest stwierdzenie: „badania mówią, że …” lub legendarne „Amerykańscy badacze ustalili …”. Primo po pierwsze: czy badania dotyczą Polski, USA czy są globalne? Primo po drugie: jednostka, która realizowała badania to uczelnia, instytut przy uczelni, wielka firma konsultingowa czy Jasio ze Stasiem na testach korytarzowych? I po trzecie primo: na ile grupa jaką badano czyli N jest reprezentatywna dla populacji, jaką zastosowano metodę? Dziś manipulowanie liczbami bywa jedną z najpopularniejszych metod wciskania ludziom biznesowej postprawdy i fakenews, szczególnie gdy się chce udowodnić Tezę X. Często bywa tak, że problem Tezy X rozwiązuje właśnie tenże prelegent, a jego wystąpienie nie jest niczym innym jak zawoalowaną formą manipulacji.

Życzę Ci udanego roku 2018 i wielu inspiracji. Wszystkiego najlepszego. 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s