Bookarnia: Robert Cialdini, Pre-swazja

Zwracasz uwagę na nagość w Internecie? Przykuwa uwagę i wzrusza zdjęcie małego kotka? A może mały,  rozkoszny bobas? Nerwowo reagujesz na tragiczne zdjęcia z wypadków i katastrof? Dlaczego właśnie tak działają media, reklamodawcy czy twórcy internetowi?

Czym jest preswazja (ang. pre-suasion)? Nie mylić z perswazją. To proces przygotowania własnych odbiorców na przekaz, zanim jeszcze on do nich dotrze. Robert Cialdini wychodzi z założenia, że nie ma optymalnej perswazji, bez uprzedniej preswazji. Ot i cała tajemnica.

Tak na dobra sprawę chodzi o budowanie takich koncepcji i strategii komunikacji, które zwiększają prawdopodobieństwo uzyskania zgody odbiorcy na naszą propozycję. Podkreślam: prawdopodobieństwo, a nie cudowne metody manipulacji ludźmi. Nie ta książka. Cialdini odwołując się do dowodów naukowych podkreśla rolę zwracania uwagi (definiuję to jako wartość zaistnienia i wartość wyróżnienia por. Sztuka Rynkologii), stawiając hipotezę,  nasze wybory determinuje bardziej skupienie uwagi na jakimś elemencie, niż wartość precyzyjnej czy użytecznej rady. Niejako dowodząc konieczności poszukiwań sposobów na zaistnienie przekazu i wyróżnienia komunikacji.

Jeżeli uda się zwrócić naszą uwagę, to nasz umysł ma skłonność do przypisywania znaczenia rzeczom, na które ją kierujemy – to widać wyraźnie w procesach komentowania różnych wydarzeń, dzielenia się swoimi emocjami z innymi, wyolbrzymiania lub minimalizowania znaczenia.

Autor definiuje również dwie kategorie tzw. władców uwagi: atraktory (elementy przyciągające uwagę bez szczególnego wysiłku ze strony  odbiorcy: np. treści związane z seksualnością por. szczucie cycem, zagrożenia itp.) i magnetyzery (elementy nie tylko przyciągające uwagę, ale i pozwalające odbiorcy się przy nich utrzymać np. treści związane z osobą nadawcy – marka osobista, niedopowiedzenia czy tajemnice).  Atraktorami rządzą dostawcy treści budowanych pod clickbait czy dostarczyciele fakenewsów, a magnetyzerami po mistrzowsku posługują się tabloidy i producenci seriali.

Robert Cialdini opisuje szereg mechanizmów preswazji, zwracając uwagę na jej optymalizację i etyczne działanie w tej kwestii. Używa konkretnych argumentów przeciwko używaniu nieetycznych metod w biznesie.

Ocena: ****+

Kto powinien przeczytać w firmie? CEO, CMO, CSO

Chcesz mi wysłać książkę do recenzji? Napisz do mnie

Pre-swazja Cialdini
Pre-swazja Cialdini

Robert Cialdini, Pre-swazja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2015

© 2016 Robert Cialdini, Pre-suasion.   

Dlaczego #Bookarnia? W Sopocie była taka kawiarnia typu książka & kawa. Jej koncept bardzo mi się podobał i lubiłem ich nawiedzać. W grudniu 2014 Bookarnia niestety wypadła z rynku, ale nazwa mocno mnie zainspirowała.

 

 

#bookarnia #blogomarketingu #jacekkotarbinski #książki #rynkologia #recenzje

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s