Twórczyścisk

– Dwadzieścia pięć tysięcy! – dyrektor finansowy potrząsał nerwowo fakturą nad głową prezesa zarządu – dwa-dzie-ścia-pięć! – Czy wasz szef marketingu wstając z kolan walnął się główką w parapet?!

emotions2

– Cały zespół dwa dni w SPA, masaże, bajery, dopiero co wychodzimy z zadłużenia, a ten sobie jakieś bizantyjskie termy uprawia?  Nie wiem co pan z tym zrobi prezesie, ale mój dział postuluje to samo. Też ciężko pracujemy. Prezes oderwał wzrok od fruwającego świstka – Tak, doceniam pana pracę. Niemniej pański stan emocjonalny wskazuje na konieczność zatrudnienia w przemyśle kreatywnym, a nie administracyjnym.

Tworzenie to emocje, siła pozwalająca wychodzić poza sztampę, budować architekturę wykraczającą poza naszą wyobraźnię, pisać wyjątkowe utwory muzyczne czy literackie. Nie zmienia to postaci rzeczy, że literatura czy film posługuje się swoimi schematami budowania akcji, napięcia i kształtowania emocji odbiorcy.

Kiedyś wydawało się, że funkcje kreatywne należą do agencji reklamowych, a szef marketingu w zasadzie nie musiał niczego wymyślać, stawiano jakiś cel typu „80% ludzi w Polsce ma w ciągu 3 miesięcy znać naszą markę na wylot”, albo „80% dzieciaków ma krzyczeć Heyah po wejściu do szkoły” i tak dalej. Temat opisywano w briefie, a potem zapraszano agencje, które na wyścigi tworzyły najdziksze pomysły osiągnięcia tego celu, ot cała filozofia, a marketer nie musiał myśleć za bardzo kreatywnie, wystarczy że podpisywał faktury.

Tymczasem świat się zmienił. Szef marketingu oczywiście może nadal zajmować się outsourcingiem wszelkiej maści usług marketing services i nie musi być nawet kreatywny, tyle tylko, jak to mówił mi prof. Kotler, szefowie marketingu muszą wyobrażać sobie nowe rynki, nowe produkty, przestrzeń rozwoju firmy. Muszą być zawsze w swojej wyobraźni o krok do przodu przed wszystkimi, a ich wyobraźnia łączy się z wiedzą o rynku i zachowaniach klientów. Połączenie tych dwóch obszarów to solidna siła napędzająca rozwój firmy.

Szef marketingu musi mieć swój zespół, zespół Sierżantów Marketingu, którzy są wyspecjalizowani w swoich  dziedzinach, inteligentnych, twórczych, potrafiących tworzyć ze współpracującą agencją zgrany team. Obszar marketingu musi mieć też swoisty flow z całą firmą.

Emocje w procesie twórczym są jak ogień, woda, wiatr i trudno je kontrolować. Jedną z najsłynniejszych historii były artystyczne spory Paula Gauguina i Vincenta van Gogha, kiedy mieszkali wspólnie jesienią 1888 roku w Arles. W jednej z wersji tej historii w przeddzień wigilii Bożego Narodzenia van Gogh okaleczył się obcinając sobie prawe ucho. W szpitalu namalował słynny „Autoportret z zabandażowanym uchem”. Emocje w działach marketingu czy biurze obsługi klienta może nie są tak drastyczne, ale przekładają się na relacje międzyludzkie, jakość wykonywanej pracy czy relacje z klientem. Ktoś może powiedzieć, że to praca jak każda inna. Teoretycznie tak, ale właśnie tutaj, podobnie jak w komórkach rozwoju, jednym z kluczowych składników kompetencji jest wyobraźnia, kreatywność, lateralność w myśleniu i umiejętność wychodzenia poza schematy.

Wyobraźni nie można zmusić do pracy, zakuć w kajdany i kazać pracować, straszyć zabraniem premii, zwolnieniem z pracy, mobbingować.

Ludzie pracujący w sferze kreatywnej muszą nieustannie dawać bodźce swojemu umysłowi, zapewniać mu pozytywną pożywkę w postaci relaksu czy śmiechu, pozwalać artykułować nawet najbardziej zwariowane pomysły, bez obawy o ich wyśmianie. Komunikacja twórczych marek, wychodzących poza schemat, ma to wpisane w życiorys.

trzy-sztuki-marketingu-kotarbinski-blog-ebook

 

 

 

Reklamy

2 uwagi do wpisu “Twórczyścisk

  1. Ludzie kreatywni są pokręceni, dlatego trzeba na różne pokręcone sposoby dawać im wyrazić siebie i swoje emocje oraz naładować się tą pozytywną energią, aby mogli dalej tworzyć ciekawe projekty. Oby jak najwięcej takich ludzi u siebie miały firmy marketingowe.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s