7 Podszepników dla Start-upów

Wczoraj w gdańskim Starterze o główną nagrodę w konkursie Go Creative zaciekle walczyło pięć start-upów. Miałem przyjemność zasiadać w finałowym jury  konkursu i obejrzeć pięć różnych prezentacji.

7 Podszepników dla Start-upów-kotarbinski-blog-marketing-rynkologia-marka-startup-innowacja

Ponieważ nigdy nie ma czasu na dłuższe rozmowy podczas konkursu, żeby przekazać jakiś feedback, czynię to na blogu. Niech się przyda innowacyjnym firmom 🙂

  1. Machinaroom

Pomysł Piotra, to kreatywne urządzenie umożliwiające nam przeżywanie różnych doświadczeń, rozwiązywanie zagadek czy kreatywną zabawę. Machinaroom to z kolei miejsce gdzie można korzystać z takich doświadczeń. Piotr zbudował urządzenie, które może być wykorzystywane podczas eventów. Branża eventowa lubi nowinki, ale działają tutaj mody. Zaproszą Cię raz, a potem powiedzą, że już to mieli. Działasz trochę jak koncept fotobudki czyli „człowiek+urządzenie”. Osoba obsługująca nie może tylko pokazywać, ale tez animować i zachęcać do zabawy.

  1. Domy Silu

Pomysł Pawła to modułowe domy Silu w technologii drewnianej. Bardzo ciekawy koncept, tak jak wszystko co jest modularne w dzisiejszych czasach. Dach kolorowy lepiej wygląda wizualnie niż dach czarny, a najlepiej designerski.  Dach tutaj decyduje o key visual całości. Można dodać do niego ogniwo fotowoltaiczne lub perowskity Olgi Maleńczuk. Zdjęcia aranżacji domu powinny nastrajać pozytywnie (mgła w lesie trochę jest w klimacie Stephena Kinga) i w folderach pokazywać zastosowanie oraz ludzi, a nie tylko rysunki techniczne.

  1. Globcargo.

Pomysł Mariusza to usprawnienie dla logistyki, digitalizujące obieg faktur i przesyłające skany dokumentów od razu do centrali firmy. Digitalizacje procesów to super sprawa w biznesie. Natomiast najwięcej wykonuje się jej przy pomocy smartfonów z aplikacją skanowania. Jest ich bez liku. Przesłanie dokumentu zajmuje kilka sekund. Nie wiem ilu w Europie jest 70 letnich kierowców, ale wiem, że ambitny wnuczek nauczy korzystać ze smartfona swojego dziadka w 10 minut. Steve Jobs długo pracował nad tym by użyteczność jego urządzeń była możliwa do opanowania nawet przez małe dziecko.

  1. Torby JuMibag

Pomysł Anny to szycie toreb, zindywidualizowanych, customizowanych w kreatorze online. Szukając nazwy dla marki, warto znaleźć taką, której nazwa jest uniwersalna i fun, ale początkowy wynik wyszukiwań jest najlepiej zerowy. Tak powstawała np. marka Sinsay. Customizacja jest super, ale design jest ściśle związany z brandem. Aniu, Ty masz być Coco Chanel toreb na świecie. Poznaj jej historię i zainspiruj się. To jest kluczowe, ponieważ Twój pomysł bardzo łatwo i szybko można skopiować.

Post scriptum/ 5 czerwca 2016.

Życie, jak to się mówi, pisze najciekawsze scenariusze. Ania zwróciła mi uwagę (dzięki!), że opisując jej projekt napisałem „Yummy” a nie „JuMi” – mój błąd, wybaczcie niedosłyszenie, mnie staremu.

  • słowo „JuMi”  zwraca 590 tysięcy.
  • słowo „JuMibag” – 1350 (super)
  • torby JuMi – pierwszy w wyszukiwarkach (brawo!)
  • JuMibag – pierwsza w wyszukiwarce (brawo!)
  • ale … jak was pisać? JuMiBag? JuMi Bag? Ju Mi Bag? Drobiazg, ale w wielu sprawach bardzo istotny.
  • jak różni ludzie będą zapisywać fonetycznie nazwę „JuMi”:): YouMe, Yummy, UMe. Jak nazwę przeczyta Amerykanin? „Dżumaj”? Czy on skojarzy z „you, me”? Marka musi brzmieć jednoznacznie.
  • nazwa marki na rynek międzynarodowy to naprawdę wyzwanie. Doskonale wiedzą o tym twórcy takich marek jak Osram (nie ma co komentować),  Mitsubishi Pajero (pajero po hiszpańsku to onanista) z kolei Toyota MR-2 z niczym szczególnym się nie kojarzy, prawda? Tylko, że Francuz wymówi to słowo „emmerdeur” co oznacza „gówniany”.
  1. Baza piłkarzy

Model SaaS dla trenerów piłkarskich poszukujących talentów. Warto pamiętać, że firmy mające doświadczenie w tym modelu działania, zanim cokolwiek sprzedadzą, mnóstwo oddają za darmo. Lepiej zbudować model: wersja podstawowa (free), wersja standard i wersja premium. Model przychodowy z kolei to na początek 80/20 – 80% przychodów z innych działań dla młodych piłkarzy, 20% wpływy SaaS. Korzyści dla trenerów czy klubów z SaaS, nie mogą się opierać na wyszukiwaniu piłkarza, przynajmniej w początkowej fazie.

Siedem Podszepników Kotarbińskiego dla start-upów

Podszepnik 1

Każdy zawsze może Cię skopiować. Naucz się żyć z tą myślą. Barierą jest oczywiście technologia, a raczej kasa na jej zbudowanie i wdrożenie. Niemniej tutaj doskonale zdaje egzamin outsourcing. Dlatego tak kluczowa jest marka: rozpoznawalna, emocjonalna i świetnie spozycjonowana.

Podszepnik 2

Nie łów ryby na truskawki. To w start-upach wręcz nagminne. Tłumaczę tę moją autorską ideę bardzo dokładnie w tym filmie.

Podszepnik 3

Słuchaj konstruktywnej krytyki. Używaj argumentów, broń swojego pomysłu z głową. Nie fosz się! Każdy start-up, który dziesiątki razy stawał przez inwestorami, doskonale wie, że foszenie się na inwestora, który skrytykował konstruktywnie pomysł to bramka samobójcza. Tutaj chodzi o Twoje własne emocje. Lekarz i niezależny mentor powie Ci prawdę prosto w oczy. Czy też będziesz się foszyć na klientów, którzy nie będą chcieli płacić za Twój pomysł?  Każdy projekt jest silny tak bardzo, jak mocne jest jego najsłabsze ogniwo. Rynek błyskawicznie sprawdzi, czy pomysł jest wart inwestycji. Warto poczytać o Pięciu  Siłach Portera.

Podszepnik 4

Pivotuj. Bądź elastyczny. Siłą małej firmy jest jej możliwość błyskawicznego reagowania na zmieniający się rynek. Korporacje tego nie mają, są jak wielkie lotniskowce czy ociężałe kaszaloty. Wy jesteście ssakami, a oni to dinozaury. Jeśli mała firma zachowuje się jak korporacja to WTF? 🙂 🙂 🙂

Podszepnik 5

Wierz w to co robisz. Jeśli Ty jako właściciel za bardzo w to nie wierzysz, to jak ma Ci zaufać klient? Marka to zaufanie.

Podszepnik 6

Nie kopiuj, inspiruj się i dodawaj coś od siebie. Prawdziwą markę zbudujesz na unikatowych wartościach – rekomenduję historię Jamesa Dysona, jednego z moich ulubieńców.

Podszepnik 7

Bądź komunikacyjnie „simply i smart”. Taka idea „lean & agile marketing communication”. Jeśli czegoś nie rozumiem (idei Twojego startupu) to nie znaczy, że jestem tosterem – wytłumacz to po prostu o wiele jaśniej. To cecha procesów edukacji. Informatycy, zawiązujcie romanse z Humanistkami! Humanistki mają wyjątkowy dar klarownego obrazowania wartości budowanych przez Informatyków.

Warto pamiętać, że prawie zawsze każda duża firma była kiedyś mała. Niemniej małe zawsze jest piękne 🙂

Życzę wszystkim biorącym udział w tym konkursie i wszystkim start-upom pomyślnego żeglowania po niebezpiecznym i wzburzonym oceanie rynkologii.

trzy-sztuki-marketingu-kotarbinski-blog-ebook

 

 

Advertisements

Jedna uwaga do wpisu “7 Podszepników dla Start-upów

  1. AK

    Panie Jacku dziekuje za komentarz i uwagi. Moj produkt oferowany jest pod brandem JuMiBag.
    Yummy to nie jest czesc mojej prezentacji.
    Ju czyli Julian
    Mi czyli Mikolaj
    Lub tez
    Ju po ang Ty
    Mi po ang Ja
    Wpisujac torby JuMi nasz profil jest w pierwszych wynikach.
    Zgadzam sie z tym ze moze byc to produkt latwo kopiowalny tak samo jak
    Redbull – black, tiger, LV, monster
    Nike- adidas, rebook, sprandi, puma
    IPhone- myphone, goodphone, czy nawet HUAWEI
    Jednak wiele marek stawia czolo konkurencji dzieki strategii komunikacji, wartosci, brandowi czy tez zadowilonym uzytkownikom

    Tak mamy zamiar działać
    Mamy energię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s