Pudełkowy książę

Jak wszystkim wiadomo, dzieci przynoszą bociany w białych, płóciennych workach. Ta oczywista oczywistość znana jest wszystkim od tysięcy lat. Jest jeden wyjątek.

e8d4f43c783506309b08f821ce8a2460

To Finlandia. Tam dzieci są przynoszone przez bociany w kartonowych pudełkach . Na dodatek z całą wyprawką. I malutkim materacykiem. Bez czapeczki.

W zasadzie nikt poza Finami nie znałby tej niezwykłej tajemnicy. Chcieli się jednak pochwalić światu i wysłali jedno pudełko dla księcia Jerzego, syna Kate Middleton i księcia Williama. Może uznali, że jest kotem? Powszechnie wiadomo, że aby znaleźć w domu sierściucha, wystarczy na środku umieścić kartonowe pudełko. Zawsze wyjdzie. Z jednej strony świat dowiedział się wtedy o fińskich dzieciach z pudełka, a drugiej powstało dziwne wrażenie. Jak to? Pudło? Kartonowe? Dla dziecka? Polak w pudłach kartonowych trzyma buty, koty i psy tam śpią, a przede wszystkim pudłami i kartonem otaczają się bezdomni. Jacyś dziwni Ci Finowie? Czy oni nie kochają dzieci?

Stereotypy mają wyjątkowo dużą siłę. Zmiana ich postrzegania jest wyjątkowo trudna, tym bardziej, im mniej jesteśmy skłonni, do weryfikacji własnych opinii. Złamanie stereotypu wymaga dostarczenia informacji, którym będziemy wierzyć. Marketer, który chce stosować strategię „wyjścia poza pudełko” czyli „out of the box”, musi walczyć nieustannie z owymi stereotypami. Kiedy księżna Kate pokazała się z dzieckiem bez czapeczki, polskie matki na Facebooku były wybitnie oburzone.  Ludzie nie chcą przyznawać się do tego, że się mylili lub zostali wprowadzeni w błąd. To taki ludzki stereotyp, że błąd w myśleniu lub niezgodność z jakimś kanonem, jest czymś wstydliwym. Oczywiście, nikt nie chwali się światu tym że przegrał, w przeciwieństwie do wygranej.

Kilkadziesiąt lat temu, w okresie międzywojennym, w biednej Finlandii umierało 65 na 1000 urodzonych dzieci. Tajemnica pudełek dla dzieci ma długoletnią tradycję. Kartonowy podarunek zawierał niezbędne rzeczy dla niemowlaka, mały materac i stanowił wyprawkę, początkowo dla najbiedniejszych. To zdecydowanie pomagało poprawić opiekę nad noworodkami. Karton z kolei, jako lekki, plastyczny i tani materiał, nadawał się idealnie do wykorzystania w takim pomyśle. Współcześnie kolorowy, designerski box z wyprawką stał się narodową tradycją, a dzięki księciu Jerzemu – zaistniał w globalnej świadomości. Wydaje się, że królewscy influencerzy w białych szlafroczkach, skupiają dziś bardziej uwagę trendsetterów niż ktokolwiek inny.

Budowanie nowego rynku to bardzo często łamanie pospolitych stereotypów. Jednym się to podoba, innym nie. Największym złamaniem stereotypu ostatnich lat, było zastąpienie klawiatur ekranami dotykowymi. Jak to? Można „miziać” po ekranie palcem? Niemożliwe. Tymczasem właśnie na tym polega udoskonalanie produktów i innowacje – chęci akceptacji przez nas (jako klientów) zmiany określonych stereotypów. Tutaj nawet nie chodzi o modę na biały szlafroczek księcia Jerzego. Zdecydowanie bardziej o akceptację rozwijających się technologii, korzystania z nowoczesnych rozwiązań. Kiedy ostatni raz rozmawiałeś z Siri o życiu?

Łamanie stereotypów to wyzwanie dla całego rynku produktów modularnych, które możemy składać z różnych części, dowolnie je aranżować i przekształcać. To również zrozumienie sharing economy, gdzie „crowd” (tłum) tworzy wartości, konsumowane przez „tłum” po drugiej stronie aplikacji (Uber, AirBnB). Dotyczy to rozwoju rzeczywistości wirtualnej czy Internetu rzeczy (IoT). W zasadzie wszystko co nas otacza i ulega nieustannej transformacji, wymaga rewizji postrzegania świata. Dzień po dniu, miesiąc po miesiącu, rok po roku. Nieustannie sami musimy wychodzić „poza pudełko”, żeby łamać wewnętrzne, mentalne stereotypy. Inaczej możesz być jak mój śp. Dziadek wiele lat temu, który gdy wziął pierwszy raz do ręki kostkę Rubika, pokręcił nią kilka razy i stwierdził, że to zabawka dla idiotów.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s