Magia Infoshare

Na Infoshare pojawiłem się po raz pierwszy. Musiałem chyba nadrobić stracone lata, dlatego od razu w trzech osobach: uczestnika, prelegenta i mentora startupów w konkursie.

Jacek Kotarbiński Infoshare 2014

I chyba ta ostatnia rola wydała mi się najbardziej satysfakcjonująca. Do współpracy w ramach mentoringu dostałem zaproszenie od dwóch fajnych startupów: CT Adventure i Audiotrip. Oba ze zdecydowanie obranym kursem na podbój rynków. I udało się! Profesor Why wygrał konkurs, a Audiotrip zajął chlubne, trzecie miejsce. Oba startupy z kolei wygrały również plebiscyt publiczności. To naprawdę duża satysfakcja cieszyć się z tego, że ciężka robota obu firm zyskuje uznanie. I tak trzymajcie.

Infoshare staje się chyba jednym z najważniejszych (a na pewno największych) wydarzeń natury technologicznej. Dlatego jako prelegent musiałem przejść dodatkową weryfikację i łowić w Gdyni-Orłowie ryby na truskawki. Zimno było. Deszcz padał. Ale było wesoło. Obejrzyj jak z Joanną walczyliśmy z materią [Czy Można Łowić Ryby Na Truskawki? Making Of] oraz finalny efekt czyli zgłoszony film [ Czy łowić ryby na truskawki? ]. Idea prezentacji była zasadnicza – podpowiedzieć startupom kilka prostych zasad przetrwania na rynku. Wszakże wiele z nich nie udaje się rozwinąć w pierwszych 2-3 latach funkcjonowania. Według Roba Wolcotta [ wywiad w Kellogg Insight w kwietniu 2014r. ] kluczowe dla strategii rynkowej jest w zasadzie pierwsze osiemnaście miesięcy. Całość mojej prezentacji z Infoshare jest dostępna, chciałbym podkreślić kilka jej zasadniczych kwestii.

Przez kilka dni prowokowałem fanów na Twitterze oraz zadałem kluczowe pytanie: gdzie jest Krzemowa Dolina? Prawda, że nie w Kalifornii? To oczywiste. Dolina Krzemowa jest w Twojej głowie. Jeśli przyjmiesz to za punkt odniesienia do kreowania innowacyjnych projektów, będziesz zawsze patrzył na nie z punktu widzenia Twórcy.

  • wiele startupów ulega magii „efektu cieplarnianego” czyli uzyskują wsparcie w prowadzonej działalności często niedostępne dla firm nie działających w branży technologii kreatywnych. Nagły skok w przestrzeń rynkową, bardzo silnie konkurencyjną – bywa barierą nie do przejścia.
  • ważne są relacje startupu i inwestora. Jeżeli obie strony myślą wyłącznie kategoriami zwrotu z inwestycji (a nie najpierw kategoriami rozwoju rynku, a potem kasy), startup może zostać sprowadzony do roli „hodowlanego brojlera”, który dopóki jest przydatny, dopóty zapewnia określony poziom zwrotu. Dla wielu pasjonatów tworzących startupy takie podejście inwestorów może być trudne do przeskoczenia. Dlatego tak ważny jest inwestor jako partner.
  • właściciele startupu to nie to samo co właściciele-pracownicy startupu  (slajd w prezentacji dokładnie to wyjaśnia)
  • jeśli model biznesowy, który realizujesz – powiedzie się na rynku, wszyscy będą Ci gratulować, a jednocześnie szukać złotego zegarka na przegubie … Każdy konkurent (jak i nie-konkurent czytaj benchmarking) będzie chciał uszczknąć coś z Twojego sukcesu.

Siedem zasad przetrwania:

  1. Wszyscy jesteście marketerami  (rynkologami) – tworzycie rynek. Miejcie fun w biznesie i róbcie biznes dla funu.
  2. Nie istnieją złote recepty rynkowe czy przepisy na sukces. Sami je musicie wypracować.
  3. Rozpoznawajcie i analizujcie rozwijające się ludzkie potrzeby – ludzie nie chcieli kuchenek mikrofalowych. Nie mieli pojęcia co to jest. Chcieli za to szybko podgrzewać żywność. Rozwiązania akceptowane przez rynek, zawsze pojawiają się na bazie istniejących potrzeb. Nie zawsze są one jednoznacznie artykułowane.
  4. Skoncentruj się na swoim insight – dziś na marketing można wydać bardzo dużo pieniędzy. Sztuka zrobić to efektywnie, a nie efektownie.
  5. Najlepszy pracownik ma cechy ochotnika, a nie niewolnika. Pracuj z ludźmi, którzy tego chcą, a nie muszą. I nigdy nie zatrudniaj s…synów. Nigdy.
  6. Wykorzystaj twórcze i pozytywne emocje, żeby wyróżnić się na rynku. Przeczytasz o wartości wyróżnienia i zaistnienia w Sztuce Rynkologii. Można naprawdę robić to skutecznie, bez konieczności tak zwanego „szczucia cycem”.
  7. Nie miejcie kompleksów. Polak potrafi. Co najmniej 50% sukcesu startupu to walka o rynek, nieustępliwość, wytrwałość, konsekwencja. Nie sztuką jest upaść – sztuką jest podnieść się, otrzepać spodenki i walczyć dalej. Nie poddawajcie się i gdziekolwiek jesteście na świecie – pomagajcie sobie nawzajem.

Walczcie na rynku z motywacją godną Rocky Balboa, który był prosty, biedny ale z prawdziwą determinacją walczył o mistrzostwo świata. Dla wielu inwestorów kluczem staje się zmotywowany zespół startupu, który może pokonywać wiele. Nie zapominajcie, że kasa jest zawsze tylko środkiem, a nie celem. Jeśli macie zdobyty, stworzony czy zdefiniowany rynek, świetny zespół oraz dobry model biznesu – inwestorzy będą się ustawiać w kolejce.

Dziękuję wszystkim za przychylne opinie po moim wystąpieniu.

Zarówno w kuluarach jak i na Twitterze. To też bardzo motywuje. ❤

zdjęcie (2)

zdjęcie

zdjęcie (3)

zdjęcie 5 (2)

zdjęcie 2

zdjęcie 4 (2)

Reklamy

4 uwagi do wpisu “Magia Infoshare

  1. Teraz żałuję, że nie widziałem… Ale pora była nieludzka (jeżeli definicję człowieka zawęzimy do posiadacza rodziny, który musi z przedszkola odebrać, całe miasto przejechać itd….). Szacunek Jacku

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s