Pierwsze wrażenie

Pierwsze wrażenie nowego kraju budujemy sobie najczęściej podczas pierwszej godziny. Pamiętam szerokie aleje Bukaresztu. Czystość białoruskiego Mińska. Smród śmieci w Brukseli. Rozpadające się rudery Hollywood. Szalone autobusy w Helsinkach. I przyjaznych ludzi w najmniej bezpiecznych dzielnicach Los Angeles.

Dawno nie byłem na Dworcu Centralnym. Podróże trwające siedem godzin z Trójmiasta nie zachęcają. Dworzec ma podobno nowe logo. Widziałem. Nawet ładne. Pytanie tylko, po co dworcom logo? Może lepiej zainwestować w koordynację wyświetlania informacji na Warszawa Centralna i Warszawa Śródmieście. Z obu dworców bowiem jedzie SKM na lotnisko Chopina. Ale jakoś nikt nie wpadł by tego dopilnować. Podobnie jak wyświetlania informacji o odjazdach 175 i SKM w hali przylotów.

Zawsze pytam znajomych obcokrajowców o ich pierwsze wrażenia. Jak wygląda zderzenie stereotypu z rzeczywistością? Czy jest podobne do naszej konfrontacji? Po wyjściu z samolotu najczęściej szukamy transportu, rodziny, toalety lub bankomatu. Kantory wydają się przeżytkiem. Obcokrajowiec wychodząc z lotniska przestaje być klientem linii lotniczej, a staje dziesiątek firm świadczących najróżniejsze usługi. Warszawską wizytówką są kierowcy linii 175. ” – No ticket” – burknął jeden z nich, a jakże w krawacie, na uprzejme pytanie dwóch Brytyjek o bilety. Automat stał pośrodku. Wystarczyło wskazać nawet palcem. Lub zainwestować w wielką naklejkę z ikonografiką. Aby przeczytać tekst w języku polskim i angielskim naklejony na szybę trzeba mieć sokoli wzrok.

W warszawskim metrze nie uświadczysz oznaczenia, gdzie wysiąść by dojechać na lotnisko. A to jedna z kluczowych informacji każdej aglomeracji na świecie. Dworce kolejowe, promy, lotniska, stacje. W drugiej kolejności są węzły przesiadkowe i atrakcje turystyczne. Podróżując paryskim metrem nie masz wątpliwości gdzie wysiąść. Kolory i symbole oznaczeń ciągną Cię wręcz za nos. W Polsce poszukiwanie widocznego numeru ulicy, jej nazwy czy logiki w ułożeniu numeracji to iście czeski film. Myślenie w kategoriach „przecież wszyscy wiedzą” to najczęściej podstawowe, błędne założenie.

Jadę sobie oto tramwajem 24 i na Placu Zawiszy słyszę „Dworzec Centralny”. Zaskoczyło mnie, że został aż tak rozbudowany … Ale na Placu Starynkiewicza dowiedziałem się, że jestem przy Muzeum Powstania. A na Placu Zawiszy, że to Okopowa 4. System „dograł się” na Zajezdnia Wola, a ja cieszyłem się, że nie jestem chińskim studentem.

Kiedy kilka tygodni temu wracałem ze Stadionu Narodowego na lotnisko, zapowiedzi systemu Ivona całkowicie rozmyły się z rzeczywistością wjeżdżających pociągów. Co innego wyświetlano, a co innego wjeżdżało. Przypomniała mi się scena z inkasentem z Misia, który co innego wpisywał, a komputer i tak się mylił. Kiedy dwa tygodnie temu stanąłem na dworcu w Bydgoszczy, wyświetliły mi się aż cztery pociągi do Gdyni, w tym samym czasie, o różnych nazwach i dwa z innych peronów. Na dodatek dwa z nich były opóźnione, co sugerowało odjazd trzech różnych pociągów do tego samego miasta z jednego peronu w tym samym czasie. Uprzejmie zadałem pytanie w biegu Pani Konduktorce czyli WTF??? – Zwrócimy na to uwagę, zareagujemy i przekażemy odpowiedniej osobie – odpowiedziała Pani Konduktorka.

Podziękowałem za informację …

Jedna uwaga do wpisu “Pierwsze wrażenie

  1. Chciałoby się czasem zostać takim etatowym Supermenem. Wpaść na dworce, przeszkolić kasjerów, naprawić system informujący pasażerów, wysprzątać pociągi, porozstawiać odświeżacze powietrza. Potem komunikacja miejska, taksówki, oznaczenia, zwłaszcza w stolicy, wskazówki jak dotrzeć do .. , przejrzyste mapy, czyste ulice. Na koniec kultura międzyludzka, trudna sztuka komunikacji, tej niewerbalnej też (bo oto idę zły i groźny i nie mam czasu, żeby ci wyjaśnić, słoiku, jak masz dojechać). Kilka godzin snu i od nowa…

Skomentuj

