Grosz do Nikona

Mój grosz w dyskusji 🙂

http://www.gadzinowski.pl/nikon-polska-social-media-kryzys/comment-page-1/#comment-5525

Przyglądam się tej eskalacji zjadliwości, teraz już chyba z rozbawieniem. Nie używam sprzętu Nikona, ani konkurencji – nie jestem ani materialnie, ani emocjonalnie zaangażowany w ten problem. Jestem obiektywny w 100%. Nie czuję się kompetentny oceniać całej sytuacji, bo pewnie ma ona mnóstwo niuansów, których po prostu nie znam. Niemniej, sytuacja, w której ludzie broniący Nikona, przystępują do chamskiego ataku – budzi moje zdziwienie. Na pewno Nikonowi to nie służy. Ordynarne ataki, bez jakiejś logicznej argumentacji, oparte tylko o emocje, to typowe trollowanie i nie wiem czy powinne być warte uwagi. Problem Nikona, podobnie jak Nestle, mbanku czy innych – to dość poważna kwestia zmiany procesów komunikacji klienta i firmy. Procesy się nie zmieniły – zmieniły się narzędzia. Polecam przeczytać historię Harley Davidson.
Jeśli firma Nikon, nie potrafi rozmawiać ze swoimi fanami – to jest to jej problem, a nie fanów … Koncern się ośmiesza, bo przy swoich olbrzymich możliwościach operacyjnych, fachowcach ect. nie potrafi z klasą i twarzą wyjść z tego problemu. Na dodatek, jest to koncern JAPOŃSKI, gdzie u podstaw ich polityki CSR leżą bardzo konkretne wartości.
Inna sprawa, to bagatelizowanie social media. Próba cenzurowania czy blokowania, ośmieszania – to typowe korporacyjne metody rodem XX wieku. W XXI wieku króluje dialog z klientem, a nie narzucanie mu swojej wizji produktu. Ktoś zapomina, że Nikon istnieje dlatego, że ktoś wykłada na jego sprzęt kupę kasy …
Duże korporacje funkcjonują często jak monarchistyczne dwory, gdzie klient to cyfra w zestawieniu, a nie fizyczny człowiek. Social Media to dla nich szok …Szczególnie, kiedy ktoś myśli, że to tanie narzędzie propagandy firmowej …
I oczywiście grzech śmiertelny – załatwianie sobie grupy pasjonatów i fanów. Którzy rozpoczęli proces sygnalizowania nieprawidłowości. Dziwne, że planowanie procesów obsługi reklamacyjnej, nie miało miejsca właśnie z tą najwierniejszą grupą fanów….
Niestety, to kolejny przykład procesów, w których klientów traktuje się nie jak złotodajną kurę, ale gęś, która trzeba za wszelką cenę oskubać. Powtórzę: dla większości korporacji, ich prezesów, menedżerów (np. przyzwyczajonych do własnej nieomylności, „the beściarstwa”  i stada pochlebców czy potakiwaczy  🙂 siła social media do szok,  z którym nie potrafią sobie poradzić. Nie wiem jak wyjdzie na tym Nikon :))
Wiem, że Harley Davidson, w momencie bardzo poważnych problemów – przetrwał właśnie dzięki wierności swoich dealerów i klientów. Dziś nie trzeba udowadniać kultowości tej marki.
Reklamy

3 uwagi do wpisu “Grosz do Nikona

  1. Pozwól, ze ten wyboldowany fragment Twojego komentarza
    „Duże korporacje funkcjonują często jak monarchistyczne dwory, gdzie klient to cyfra w zestawieniu, a nie fizyczny człowiek. Social Media to dla nich szok …Szczególnie, kiedy ktoś myśli, że to tanie narzędzie propagandy firmowej …” będę cytował na szkoleniach… robię to od dawna, różnymi metodami, ale bardzo dobrze to ująłeś 🙂

  2. mnie też poraża arogancja korporacyjnych debeściaków, którzy nie potrafią dostrzec, że otaczający ich świat uległ znaczącym zmianom
    IMAO sztandarowy przykład dobrego podejścia do krytyki opisała ongiś Nina Kowalewska – case McDonald’s po ukazaniu się filmu „Supersize me”
    http://mirekpolyniak.wordpress.com/2010/02/05/reputacja-marki-buzz-w-mediach-spolecznosciowych/#comment-445
    okazało się, że warto jest słuchać rzeczowej i popartej faktami krytyki, bo firma może na tym wiele zyskać – tak jak przytoczony we wpisie Harley-Davidson
    myślę, że tak to bywa jak się wierzy, że Social Media są za darmo i właściwie można tam robić wszystko – a potem okazuje się, że to był postrzał we własne kolano – moje 0.05pln w temacie:
    http://mirekpolyniak.wordpress.com/2010/05/09/nikon-polska-social-media-za-darmo/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s