Władza w rękach Klientów

Do tej pory przeciętny, pojedynczy klient w zetknięciu z korporacją, miał w praktyce stosunkowo niewiele do powiedzenia. Mógł wylewać swoje żale listownie, obrzucać inwektywami Bogu ducha winnego konsultanta z infolinii lub opowiadać swoje bajki rodem z mchu i paproci (sic!) sąsiadom ( a co ostrzejsze – sąsiadkom …). Niektórzy bardziej ambitni, zawracali głowy społecznym aktywistom typu lokalni posłowie lub senatorowie tudzież działacze samorządowi. Fakt, że traktowani jak nawiedzeni staruszkowie ( nierzadko groźni tylko z laską), hałaśliwi i dręczący, ale społecznie nie zagrażający nikomu. Hm… może poza pewnym wyjątkiem staruszka, ambitnie donoszącemu organom ścigania kto źle zaparkował swój samochód i służący niezbędną dokumentacją fotograficzną (co mignęło mi w pewnej gazecie).

Ale to wszystko JUŻ BYŁO ! Zżymający i denerwujący się klienci dużych firm, pojęli w końcu istotę demokracji i wspólnego działania. Doszli do wniosku, że razem potrafią działać lepiej, skuteczniej, głośniej i być może efektywniej. Dogadana i nie skłócona grupa Polaków ? To brzmi co najmniej jak żart … Ale faktem jest, że już literaturze pojawiają się przykłady zdarzeń, kiedy w obliczu zagrożenia wspólnych interesów potrafimy działać sprawnie i zdecydowanie. Dzięki poczcie elektronicznej i komunikatorom czy chatom, grupy klientów mogą błyskawicznie komunikować się między sobą, a poprzez strony www, dokumentować zdarzenia czy analizować określone przypadki.

Okazuje się, że taki działania mają konkretne cechy projektów marketingowych (Marketingowe Projekty Społeczne ? ), z konkretnymi celami do osiągnięcia i spektakularnymi efektami. Akcja „mStop” zainicjowana przez klientów mBanku i Multibanku jest ewidentnym przykładem takiego projektu. Historia ciekawie opisana przez Macieja Samcika na jego blogu:
http://samcik.blox.pl/2009/06/ROR-off-czyli-mBank-idzie-na-wojne.html

http://samcik.blox.pl/2009/06/Nowa-akcja-przeciwko-mBankowi-i-Multibankowi-Tym.html

oraz reakcje mBanku i Multibanku:
http://samcik.blox.pl/2009/06/Oswiadczenie-mStop-w-sprawie-nowej-akcji.html
http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleID=010BEDB7-5081-4051-ACA1-4DD07A1568D4

Sam case (grupa klientów kontra firma) jest na swój sposób unikatowy, ze względu na zastosowane narzędzia służące nagłośnieniu całej historii. Do tej pory najczęściej konfrontacje „klient-firma” ograniczały się do opisania zdarzenia na www, wymianą korespondencji. Bardziej spektakularne akcje ( poza typowo interwencyjnymi, pojawiającymi się w programach tv w tej kategorii) raczej nie były spotykane.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s