Wieszanie psów na Kotlerze :)

Czasami spotykam się ze zjawiskiem wieszania psów na biednym profesorze Kotlerze 🙂 A to przecież przemiły, starszy Pan. Nie wdając się w polemikę (długo by pisać) – użyję istotnego argumentu – moim zdaniem. Prof. Philip Kotler jest przede wszystkim autorem PODRĘCZNIKÓW, a nie PORADNIKÓW. Podręczniki z zasady opracowują akademicy, a poradniki – praktycy. Teoretyk buduje model, który sprawdza się (lub nie 🙂 – w praktyce. Pomijam fazę „laboratoryjną”. W marketingu – model budowany jest w oparciu o wynik doświadczeń. Podręczniki dostarczają naukowego opisu narzędzi i możliwości ich zastosowania, a poradniki weryfikują to w praktyce. W przeciwieństwie do wielu dziedzin naukowych – wiedza o marketingu ( a tym samym jej podwaliny teoretyczne – biorą się z PRAKTYKI, a nie TEORII). To doświadczenia handlowe naszej cywilizacji, rewolucja przemysłowa XIX/XX wieku, rozwój kolonii, a następnie rozkwit USA i globalizacja gospodarki, wpłynęła na tę dziedzinę. Naukowcy na podstawie obserwacji empirycznych doświadczeń firm, budowali podwaliny teorii marketingu. Najsilniejszym determinantem był i jest – rozwój konkurencyjności przedsiębiorstw. Im konkurencja w danym sektorze silniejsza – tym ważniejsze stają się strategie identyfikujące i zaspokajające potrzeby grupy docelowej. Albo kreacja przestrzeni rynkowej i blue ocean w czystej postaci.
„Odtrąbianie” końca czy początku ery „kotlerowskiego” marketingu przez ludzi po paru kursach i roczną praktyką – wywołuje jedynie wzruszenie ramion lub uśmiech politowania. Oczywiście, a ramach „automarketingu” można probować dokonywać zamachu na światowe autorytety, ale albo trzeba mieć naprawdę RZECZOWE i UZASADNIONE argumenty, albo być również autorytetem, albo … dać sobie spokój 🙂 Inaczej zamach przypominać będzie „zamachiwanie się kiełbikiem”, tak wspaniale przedstawione w „Człowieku z marmuru” 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s